الفباي يادگيري
آموزشی ریاضی و علوم راهنمایی
دو شنبه 12 دی 1390برچسب:, :: 17:33 ::  نويسنده : فاطمه زارعی

این رویاهای امروز شما ،شاید فردابه حقیقت تبدیل شوند .ممکن است با خود بگویید :من هر قدر تلاش کنم باز نمی توانم آن چه را دوست دارم ،به دست آورم .این اشتباه بزرگی است .توماس ادیسون می گوید :«علت 99درصدموفقیت های بزرگ ،کوشش و فقط یک درصد آن به دلیل هوش و نبوغ است »نبوغ شما پشت تلاش هایتان نهفته است ،تا زمانی که به سوی هدف خود حرکت نکنید ،نمی توانید توانایی های فراوان خود را اثبات کنید .

آلبرت انیشتین فیزیک دان برجسته آلمانی را می شناسید .اسم او را بار ها در کتاب های درس دیده اید یا ازرادیو و تلویزیون در باره ی او شنیده اید .می خواهید بخشی از داستان زندگی او را برای تان تعریف کنم .

آلبرت انیشتین و راه موفقیت

آلبرت از جمله دانش آموزانی بود که به علایق خود بسیاراهمیت می داد و برای رسیدن به هدف هایش ،خیلی زیاد تلاش می کرد.او دانش آموز موفقی نبود .معلم درس یونانی او زمانی به پدرش «هرمان»گفته بود که فرقی نمی کند آلبرت چه رشته ای را برای حرفه ی آینده اش انتخاب کند ، هر یک را بر گزیند در آن شکست خواهد خورد!بعد ها آلبرت درهفده سالگی در آزمون ورودی دانشگاه شکست خورد و نتوانست به سوال های درس های تاریخ و جغرافیا جواب دهد.

آلبرت بسیار کنجکاو بود .روزی پدرش یک قطب نما به او داد و او از دیدن آن بسیار شگفت زده شد.ساعت ها با آن کار می کردو درباره چگونگی کار با آن فکر می کرد.آلبرت به درس های ریاضی و فیزیک بسیار علاقمند بود و از حل مسائل ریاضی لذت می برد ؛همین امر باعث شد ،بعد ها موردتوجه قرار گیرد .او با ثبت ایده هایش توانست به دانشمندی بزرگ تبدیل شود.

آلبرت هر گز از شکست نترسید و همواره راه خود را با تلاش بسیار ادامه داد .او در خانه کوچک خود در شهر «برن»زمان بسیاری را به مطالعه اختصاص می داد او نتوانست در مدرسه توانمند ی های خود را به دیگران اثبات کند.ولی هیچ گاه دلسرد نشد و با پشت سر گذاشتن دشواری بسیار ،توانشت در 26 سالگی عنوان دکتری را به دست آورد.اوهفده سال بعد موفق شد جایزه ی نوبل را کسب کند و یکی از چهره های ماندگار تاریخ شود ؟

آقا ببخشید!چه انتظار های عجیبی دارید،مگر ما انیشتینیم !

شما هم می توانید مانند انیشتین در آینده به انسانی بزرگ تبدیل شوید .فقط کافی است مثل او به نیروی درونی خود پاسخ مثبت دهید .تنبلی ها را کنار بگذارید و سعی کنید با کمک پدر ،مادر ،دوستان و اطرافیان و نیز بهره گیری موثر از ابزار های مفید به هدف های خود برسید .راه موفقیت کوتاه است ؛اگر به درستی آن را انتخاب کنید و بپیمایید.

الف :درس خواندن نیاز به علاقه و انگیزه دارد .سعی کنید چیزهایی راکه دوست دارید ،جایزه ی درس خواندن خود قرار دهید؛مثلا پس از خواندن درس ریاضی به بازی مورد علاقه ی تان بپردازید و یا بعد از مطالعه درسی فارسی ،برنامه مورد علاقه ی  تان را از تلویزیون نگاه کنید.

ب:همواره هدف هایتان را در مقابل چشمان تان قرار دهید:امسال می خواهید در درس علوم نمره ی 20بگیرید؛شاگرد اول کلاس شوید و از بقیه ی  بچه ها پیشی بگیرید؛به دوستانتان کمک کنید که در ریاضی پیشرفت کنند و به چهره ای محبوب در کلاس تبدیل شوید.

ت:همیشه سعی کنید موفقیت خود را در گرو موفقیت دیگر دوستانتان بدانید. کمک به دوستان ودل شاد کردن آن ها ،می تواند انگیزه ای قوی برای شما باشد .

ث.کارهایتان را خودتان انجام دهید،گاه حس می کنید نمی توانید کارهای تان را انجام را انجام دهید .تکالیف مدرسه برای تان دشوار می نماید و فکر می کنید حتما کسی آن ها را برای شما انجام دهد .ترس را کنار بگذارید و کارهایتان را به تنهایی انجام دهید؛اگر چه کار شما ناشیانه باشد و بد از آب در آید،ولی بهتر از این است که دیگران آن را انجام دهند.وقتی به تنهایی تکالیف را انجام می دهید و یا یک کار دستی را به تنهایی می سازید ،به خود افتخار و احساس غرور می کنید.

ج:مثبت فکر کنید و خودتان را برای چیز های مختلف سرزنش نکنید ،اگر هنگام انجام تکالیف کاغذ دفترتان کثیف شد و یا لکه  ای جوهر بر روی آن افتاد ناراحت نشوید و سعی کنید با کمک پدر و مادر این مشکل را حل کنید .

چ : از خودانتظار های  سطح بالا داشته باشید و بکوشید با کسانی در کلاس دوست شوید که درسشان از شما بهتر است و دانش آموزان مودبی هستند .همراهی با دوستان خوب و داشتن انتظار های خوب سطح بالا (مثل شاگرد اول شدن)می تواندحرکت شما را به سمت هدفتان سرعت بخشد.

2

                             شرایط مطالعه و یادگیر ی

حالا وقت آن است که مطالعه  را شروع کنید .اگر هوا روشن است ،پرده ها را کنار بزنید و با نور خورشید به مطالعه مشغول شوید.اگر اتاق شما  پنجره ای روبه آفتاب ندارد،باید هنگام مطالعه از چراغ استفاده کنید .اگر که در روز یا شب احساس می کنید اتاق به اندازه کافی روشن نیست ،  از والدین خود بخواهید نور اتاق را تنظیم کنند؛در غیر ابن صورت از چراغ مطالعه استفاده کنید .چراغ مطالعه می تواند به تمرکزشما نیز کمک کند.

ممکن است درخانه ی کوچکی زندگی کنید و اتاق ویژه ای برای مطالعه نداشته باشید و یا اتاق تان بسیار کوچک باشد،از این موضوع ناراحت نباشد.شما همیشه می توانید بهترین باشید ،پس به این مسائل کوچک فکر کنید و با تلاش و پشتکار سعی کنید به هدف های تان برسید.

"آکوست ککوله "دانشمند بزرگ آلمانی "ماری کور ی"دانشمند بزرگ لهستانی ،هر دو اتاق های کوچک ،تاریک  وسرد برای مطالعه داشتند ،ولی توانستند به بالاترین موفقیت ها برسند.

مارکوری و اتاق مطالعه اش.

ماری کوری ،شیمی دان مشهور لهستانی ،در سال 1867م.در شهر ورشو (پایتخت لهستان)به دنیا آمد .اوباهوش و حافظه ی خارق العاده اش همه را شگفت  زده کرد  و توانست در چهار سالگی خواندن رابیاموزد .پدرش دانشمند علوم بود و همواره با کار هایش ماری را مجذوب می کرد .ماری برای تحصیل توانست به پاریس برود .او بسیار فقیربود و تنها غذایش ،نان ،کره و چای بود .ماری لباسهای کهنه ای را از خانه به همراه برده بود و همان ها را هم می پوشید .اتاق مطالعه ماری بسیار کوچک و سرد و تاریک بود .او مجبور بود در بسیاری مواقع برای مطالعه به کتابخانه برود تا از دست سرما  وتاریکی نجات یابد

ماری ساعت ده شب لز کتابخانه به اتاق کوچکش بر می گشت و دوباره در سرمای زیاد تا نیمه های شب مطالعه می کرد .اتاق مطالعه ماری اگرچه کوچک ،سرد و تاریک بود،نتوانست مانع اوبرا ی مطالعه باشد.ماری توانست با تلاش و پشتکار به یکی از دانشمندان بزرگ تبدیل شود .روزی یکی از معلم های او در ضمن صحبت هایش در مورد ماری گفت «من از دل ذره ،آفتاب بیرون می آورم»ماری کوری بعد ها موفق شد دو جایزه نوبل بگیرد و نامش برای همیشه در ذهن ها ثبت شود.

البته اگر اتاق مطالعه ماری کوری ،وضعیت بهتری داشت شرایط مطالعه برای او آسان تر بود؛به هر حال ،هر جا که مطالعه می کنید بهتر است شرایط مناسبی را برای خود فراهم کنید.برای آشنایی با این شرایط سری به سفره توصیه ها بزنید.

سفره توصیه ها

الف :اتاق مطالعه شما باید آرام و ساکت باشد.اگر هنگام مطالعه دیگران مزاحمتان می شوند ،برگه ای با مضمون «مزاحم نشوید»بنویسید و درپشت دربچسبانید.

ب.اتاق خود را مرتب کنید و وسایل ،اسباب بازیها و لباس ها را درجای خود بگذارید .میز مطالعه را هم مرتب کنید.

پ.نور اتاق را تنظیم کنید .اگر اتاق شما نور گیراست روز ها پرده را کنار بزنید و از نور خورشید برای مطالعه استفاده کنید .اگر اتاق تان نور گیر نیست ،برای تنظیم نور از چراغ استفاده کنید.

ت.هنگام مطالعه  درشب چراغ مطالعه می توتند بسیار مناسب باشد؛زیرا تمرکز شما را افزایش می دهد.

ث.هر چیز که باعث حواس پرتی می شود از اطراف میز مطالعه خود دور کنید ؛مثلا ممکن است نقاشی های خود را زیر شیشه ی میز مطالعه خود بگذارید،آن ها را بردارید و با مشورت پدر  مادر در جایی مناسب تر نصب کنید.

ج.همواره به دمای اتاق توجه داشته باشید .اگر احساس سرما می کنید،پنجره ها را ببندید و در نزدیکی بخاری مشغول مطالعه شوید .هوای اتاق باید معتدل باشد .اگر هوا زیاد گرم شود،باعث خواب آلودگی تان می شود و اگر زیاد سرد باشد باعث می شود تمرکزتان به هم بریزد.

چ.هوای آزاد را فراموش نکنید . هر چند ساعت یک بار پنجره ها را باز کنید تا هوای آزاد به اتاق بیاید و بتوانید بهتر تنفس کنید؛در ضمن از پدر یا نزدیکان خود بخواهید چند گلدان در اتاق قرار دهند تا هنگام مطالعه از بوی گل ها لذت ببرید.

ح.میز و صندلی مطالعه مناسب باشد.بهتر است میز مطالعه به صورتی قرار گیرد که جلوی آن بسته باشد.

 

۳ -  اسرار یادگیری برتر

مجسم کنید که سوار بر ابری در حال پرواز هستید و آسمان پر ستاره بالای سرتان گسترده است .اگر دست تان را دراز کنید ،می توانید آن الماس های چشمک زن (ستاره ها)را بگیرید و دامن خود را از ستاره ها پر کنید ،هرچه برمی دارید باز هم هست ،پس سعی کنید تا می توانید آن ها را بچینید.دانش همان ستاره ها است که هرچه بچینید کم نمی شود.

یادگیرنده ی برتر کسی است که به مسائل درسی دقت می کند و همیشه به دنبال یافتن پاسخی برای آن ها است .هیچ گاه در حل تمرین های درسی خسته نمی شود وباتجزیه و تحلیل مسائل می کوشد آن ها راسریع حل کند.

 

ابو علی سینا و یادگیری برتر

ابوعلی سینا ،دانشمند مشهور ایرانی ،جز و افراد انگشت شماری است که توانست در علوم مختلف از پزشکی تا موسیقی مقام بالایی به دست آورد.اودر دوران کودکی بسیار توانا بود و توانست نظر معلم های خود را جلب کند.توانایی بی نظیراودریادگیری سبب شده بتواند علوم مختلف را در زمانی بسیار کوتاه فراگیرد.بوعلی نزد هر معلمی می رفت ،در آخر از او توانا تر می شدو گاه وی را به خاطر این تنبیه می کردند.

ابو علی سینا سعی می کرد آموخته هایش را به درستی در زندگی به کار برد .وقتی نوجوانی بیش نبود ،پدرش اورا نزد اسماعیل زاهدبردو به اوپزشکی اموخت .بوعلی کم کم با سن کم خود به پزشکی ماهر تبدیل شد که شهرت او به همه جا رسید.

ابوعلی سینا همواره در علوم مختلف تفکر می کرد و اندیشه های خود را در همه ی زمینه ها می نوشت .او روحیه ای قوی داشت و برای کمک به مردم تمامی تلاش خود را به کار می بست .سال ها سفر کرد وباتلاش و تمرین در زمینه های مختلف به دانشمندی نام آورتبدیل شد.اونیز به مانند بقیه ی بزرگان دانش ،خود را ذره ای بیش نمی دانست:

اندر دل من هزار خورشید بتافت                  اخر به کمال ذره ای راه نیافت

آفرین به ابوعلی سینا ،ببین چقدر زرنگ بود.چطور می شود این آدم ها این قدرچیز یاد می گیرند!

برای این که شما بتوانید یادگیری برتر را بیازمایید،همواره باید سه «ت»را به یاد بیاورید:

ت فکر وحل مسئله

ت قویت و تشویق

ت مرین

1-3.تفکر و حل مسئله

تا به حال فکرکرده اید چرا جمعه تعطیل است ؟چرا از آسمان باران می بارد؟چرا آسمان پر از ستاره است ؟چرا خدا مهربان است ؟و.....

به یقین تا کنون ،بارها در زندگی باچنین سوال هایی روبروشده اید،گاه توانسته اید  آن ها را حل کنید و گاه با وجود تلاش زیاد از حل آن ها بازمانده اید.تفکر و حل مسئله به شما کمک می کند که هر سوالی را پاسخ دهید.برای این که بتوانید چیزی را حفظ

و یا مسئله ای را حل کنید ،لازم است به سفره ی توصیه ها سری بزنید.

سفره ی توصیه ها

الف.بازی و یادگیری:

برای این که با اصول تفکر  وتحقیق آشنا شوید،بازی را فراموش نکنید.درخانه و مدرسه بازی های زیادی را می توانید انجام دهید،که در یادگیری و تقویت حافظه به شما کمک می کند.

ب.بازی با کلمه ها

بازی بسیار جذاب و شادی است که می توانید همراه خانواده ی خود انجام دهید: ابتدا یک نفر از شما سوالی را می پرسد ،سپس با جایگزین کردن حرف ها در جای خود ،پاسخ را پیدا می کنید.

پ.گوینده ی خبر

شما می توانید برای تقویت حافظه خود ،هر روز به خبر های تلویزیون گوش کنید و یا پس از مطالعه خبر های روزنامه آن ها رامانندگوینده ی خبر برای خانواده و دوستان خود بازگوکنید.توجه داشته باشید که گوینده ی خبر نباید تپق بزند و یا مطالب را را فراموش کند.

ت.اطلاعات تلفنی

تا به حال حتما با شماره 118تماس گرفته اید وازآن جاشماره تلفن مورد نظرتان را دریافت کرده اید.در این بازی شما نقش 118را در خانه بازی میکنید.دفترچه تلفن را بردارید و تلفن های ضروری را حفظ کنید تا هرگاه نیاز شدآن ها را به دیگراعضای خانواده بگویید.

 

اگر گفتید هدف درس ریاضی چیست ؟من که فکر کنم فقط آزار دادن من باشد

ث:یافتن ایدهاهای اصلی

وقتی سیبی را دو نیم می کنیم در وسطش هسته هایی را می بینیم .به همین ترتیب وقتی موضوعی را مطالعه کنید،باید به دنبال کشف هسته ی اصلی آن باشید تلاش کنید تا بفهمید تا فکر اصلی چیست و شما از خواندن آن چه هدفی را دنبال می کنید؛برای مثال هدف از خواندن درس فارسی این است که بتوانید به درستی صحبت کنید.مطالب روزنامه ها و کتاب ها را درک کنید به خوبی بنویسید و با زیبایی های فرهنگ و ادب فارسی آشنا شوید

ج:ساختن پل

به مفهوم ربط دادن اطلاعات جدید به دانسته های قبلی است .برای اینکه بتوانید تفکر خود را سازمان دهید سعی کنید انچه را می خوانید و یا می  شنوید به اطلاعات قبلی تان ارتباط دهید. این عمل دقیقا مثل ساختن پل است شما برای این که    سرخ رگ و سیاهرگ را بفهمید باید این گونه آن ها را به خاطر بسپارید:سرخ رگ ، رگ هایی هستند که خون اکسیژن داررا از قلب می آورند ؛مثل کامیون های که اجناس گرانبهایی را از کارخانه (قلب)به فروشگاه ها می برند تا مورد استفاده مشتریان (اندام های بدن)قرارگیرد.سیاه رگ ها نسبتا نازک هستند و خون بی اکسیژن را به قلب می برند؛مثل کامیون های خالی که برای بار زدن مجدد،باز می گردند.

چ:طبقه بندی اطلاعات

وقتی می خواهید وسایل اتاق خود را مرتب کنید چه می کنید؟هرچیز را با توجه به اهمیت و نوعش در جای خاص می گذارید :کاغذ ها و کتاب ها را مرتب در کمد می چینید لوازم نقاشی را در کشوی میز قرار میدهید اسباب بازی ها را جمع می کنید و در جایشان در قفسه می گذاریدهرچیز جایی مشخص داردو در کنار هم نوع هایش قرار می گیرد بدین ترتیب شما می توانید آن ها را سریع تر پیدا و استفاده کنیدبرای یادگیری مطالب نیز روال چنین است :باید اطلاعات را دسته بندی کنید و آن ها را به خاطر بسپارید مثلا برا ی به خاطر سپردن شهر های ایران آن هارابا توجه به آب و هوای شان طبقه بندی کنید.شهر های کوهستانی ،شهرهای ساحلی ،شهر های بیابانی.

برای طبقه بندی پنیر میتوانید آن ها را بر اساس شهر دسته بندی کنید :پنیر تبریز،پنیر گلپایگان و .......

برای حل مسئله می توانید از روش زیر استفاده کنید .تا مسائل درسی را سریع و به سادگی بیاموزید.این روش از سه مرحله زیر تشکیل شده است :

الف.اطلاعات

ب.روش

پ.هدف

به مثال زیرتوجه کنید تا بهتر با این روش آشنا شوید:

مهتاب پنج سال پیش هم سن سارا بود.دنیا که پانزده سال دارد چهار سال از سارا بزرگ تر است .

الف.اطلاعات           1.مهتاب هم سن سارا در پنج سال پیش است .

                          2.دنیای پانزده ساله ،چهار سال از سارا بزرگ تر است .

ب.روش                1.سن سارا مساوی سن دنیا منهای چهار است .

                          2.بنابراین سارا یازده سال سن دارد.

پ.هدف                 1.سن مهتاب مساوی سن سارا منهای پنج است .

                          2.بنابراین مهتاب شش سال دارد.

وا ی چه مسئله دشواری ،با حساب های من سن مهتاب 12سال شد!

 

نیوتن ،تفکر و حل مسئله

نیوتن فیزیکدان بزرگ قرن 17م.است که توانست تاثیر فراوانی در تاریخ علم به جای گذارد وبسیاری از قوانین طبیعت را کشف کند .حتما داستان کشف جاذبه ی زمین راشنیده اید :روزی نیوتن زیر درخت سیبی نشسته بودکه ناگاه از بالای درخت سیبی به زمین افتاد.در این لحظه بود که توجه نیوتن به سیب جلب شد و سوال های بسیاری را درذهن خود پرورش داد:چرا سیب به پایین سقوط کردو به بالا نرفت :چه چیز آن را به پایین کشید؛آیا در زمین نیرویی وجود دارد؟و....

نیوتن به خوبی با اصول حل مسئله آشنا بود؛به همین دلیل مطالعه و تحقیق در این زمینه را آغاز کرد و سرانجام توانست قانون جاذبه را کشف کند.تا پایان عمر قوانین بسیار دیگری را نیز کشف کرد ولی هیچ گاه به خود مغرور نشدو همواره خود را نیازمند یادگیری می دانست .او در پایان عمرش چنین می گوید:«من نمی دانم به چشم مردم دنیا چگونه می آیم،اما در چشم خود به کودکی می مانم که در کنار دریا بازی می کند و توجه خود را هر زمان به یافتن ریگی صاف تر یا صدفی زیباتر جلب می کند؛در حالی که اقیانوس بزرگ حقیقت هم چنان کشف نشده در پیش روی اوگسترده است.»

اولین قدم در راه یادگیری برتر آن است که تصویر مثبتی از خود را د رذهن داشته باشید .همواره با خود بگویید .«من می توانم »این عبارت جادویی به شما کمک می کند تا به هدف های تان برسید.به جای آنکه به مشکلات فکر کنید ،به راه حل آن ها بیندیشید و همواره به خود دلگرمی می دهید که رسیدن به هدف ها ،رویا و آرزوهای غیر واقعی نیست .

توماس ادیسون می گفت:"من می توانم"

توماس ادیسون در روز یازدهم فوریه سال 1847م.در آمریکا متولد شد .او در خانواده ای فقیر زندگی می کرد.او ابتدا با دشواری ها و شکست های متعدد مواجه شد.ادیسون ناشنوا بود و دلیل ناشنوایی او نیز مشخص نشده است .او در تمامی زندگی ،تنها چند ماهی به مدرسه رفت ،سپس به دلیل عملکرد ضعیف از مدرسه بیرون آمد و تحصیلات خود را در خانه و نزدوالدینش ادامه داد .ادیسون در یازده سالگی به عنوان فروشنده روزنامه و شیرینی در ایستگاه قطار مشغول کار شد و بعد ها به کار های دیگری ،چون ظرف شویی پرداخت.زندگی ادیسون همیشه این قدر دشوار نبود ،اوباداشتن تصورمثبت از خود و اعتماد به نفس زیاد،توانست دشواری ها را یکی پس از دیگری پشت سربگذاردو به دانشمندی بزرگ و مردی ثروتمند تبدیل شود

ادیسون ابتدا دستگاه شمارش رای را اختراع کرد،سپس توانست با اختراع لامپ الکترونیک ،شهرتی جهانی به دست آورد.او می گفت:"بهترین دوران زندگی من دوازده سالگی بود؛یعنی زمانی که آن قدر که مشکلات زندگی را خوب بشناسم .او مانند ارشمیدس،ریاضی دان و دانشمند بزرگ یونانی،استعداد و اعتماد به نفس را دو سرباز می دانست که به اتفاق هم می توانند چند لشکر را شکست دهند.

هیچ درسی به خودی خود سخت یا آسان نیست .مطالب درسی مانند آهن ربا هستند؛هرچه به آن ها نزدیک تر شوید،جاذبه آن ها بیشتر می شود .ممکن است علت بی علاقگی شما به درس ها ،روش غلط مطالعه یتان باشد.وقتی احساس کنید که درسی رانمی توانید یاد بگیرید ،خود به خود از آن متنفر می شوید ،نمره های شما روز به روز پایین تر می آیدو سرزنش دیگران هم بیش تر به نفرت تان می افزاید.در قسمت های بعدبیشتر با روش صحیح که مطالعه آشنا خواهید شد.

الف.بلند خوانی هنگام مطالعه

بلند خوانی باعث می شود زبان و فک پیوسته حرکت کنند و تار های صوتی تکان بخورند.این فعالیت ها شما را خسته می کند.و بر اثر تکرار،موجب زدگی از مطالعه خواهد شد.همچنین ،وقتی درس را بلند می خوانید ،دیگران هم از دستتان خسته می شوند و نمی توانند کارهایشان را انجام دهند.

ب.مطالع کردن در حین راه رفتن

وقتی مطالعه می کنید مدام به این طرف و آن طرف نروید.راه رفتن هنگام مطالعه باعث خستگی و کاهش تمرکز شما می شود ؛همچنین ،دردسرهای زیادی را هم به دنبال می آورد ؛مثلا هنگام راه رفتن به دلیل بی  توجهی ،به دیوار یا جدول برخورد می کنید.

پ.مطالعه در کنار تلویزیون

برخی از شما ادعا می کنید که به راحتی می توانیددر کنار تلویزیون درس بخوانید.این ادعایی غلط است.تلویزیون حواس شما را پرت می کند و سرعت مطالعه را تا حد زیادی کاهش می دهد.

ت.خواندن بیش از حد

مطالب را بیش از حد نخوانید .دختران معمولا بیش از پسران مطالب درس را می خوانند؛در حالی که با دو تا سه بار خواندن همه درس ها را فرا گرفته اند .مطالعه  بیش از حد ،در بلند مدت با عث خستگی و زدگی تان از درس می شود.

ث.بی وقفه خواندن

زمان استراحت و تفریح را فراموش نکنید.مطاله ی بی وقفه :باعث کاهش توانایی یادگیری شما می شود.اگر با هر وسیله ای پی درپی کار کنیدبه سرعت داغ خواهد کردو دیگرنمی توانید از آن استفاده کنید.

بعضی وقتها آن قدر تکالیف و کارهایتان زیاد است که تصور می کنید ازعهده ی آن ها بر نمی آیید .در این مواقع نا امید نشوید و سعی کنید با شعار«من می توانم »کار هایتان را آغاز کنید و به پایان برسانید .این فشارها باعث می شود که در آینده به انسانی توانمند و بزرگ تبدیل شوید .آیا می دانید الماس چگونه به وجود می آید؟الماس حاصل فشار بیش از حد است .فشار کم باعث ایجاد ذغال سنگ می شود و اگر باز فشار کم تر شود حاصل چیزی جز سنگواره یا زنگار نیست .فشار می تواند شمارابه موجودی ارزشمند و بی نظیر تبدیل کند.

3-3تمرین

برای آن که بتوانید مهارتی را به درستی بیاموزید،باید پیوسته آن را تمرین کنید.تمرین به شما کمک می کند تا مهارت های خود را افزایش دهید و بتوانید از عهده کار ها وانجام تکالیف درسی به خوبی برآیید.وقتی می خواهید دوچرخه سواری یاد بگیرید ،ابتدا باید از دوچرخه با چرخ های کمکی استفاده کنید؛در واقع دوچرخه ی شما به جای دوچرخ،چهار چرخ خواهد داشت.کم کم بر اثر تمرین می توانید تعادل دوچرخه خود را حفظ کنید و با آن به این طرف و آن طرف بروید .پس از مدتی به کلی از چرخ های کمکی بی نیاز می شوید.

جهان پهلوان تختی ،که توانست به مردی رویایی در رشته ی خود تبدیل شود،هرگز از تمرین نمی ترسید و همواره سعی می کردخود را برای میدان کشتی آماده نگه دارد.

جهان پهلوان غلامرضا تختی :از تمرین تا پیروزی

غلامرضا تختی در روز پنجم شهریور 1309ش.در خانواده متوسط در تهران به دنیا آمد.پدرش کاری ساده داشت و از نظر مالی به سختی خانواده را تامین می کرد.تختی به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده تنها توانست ۹سال در مدرسه درس بخواندو پس از آن ،در سال 1329به سبب علاقه ی زیادی که به کشتی و ورزش پهلوانی داشت به باشگاه پولاد رفت.

تلاش و پشتکار زیاد از ویژگی های منحصر به فرد جهان پهلوان تختی بود.تمرین های بسیار و زحمات طاقت فرسا باعث شد که بتوانددر چهار دوره ی المپیک حضور یابد و مدال های رنگینی را به کشور و مردم ایران تقدیم کند.غلامرضا تختی علاوه بر قهرمانی ،به لحاظ منش و رفتار انسانی و اخلاق پسندیده ،در بین مردم شهرت داشت و همواره خود را برای کمک به مردم آماده نگاه می داشت .

تمرین های مدوام و تلاش مستمر برای دستیابی به هدف سبب شد که تختی بتواند سه بار در ایران کشتی گیران بزرگ را شکست دهد و پهلوان ایران شود .نام او همواره به عنوان یک الگو در ذهن ایرانیان باقی خواهد ماند.

v   نگه داری و مرور درس ها

برای اینکه مطالب درسی را خوب یاد بگیرید،باید آن ها را مدام مرور کنید.با مرور،از آنچه یاد گرفته اید مراقبت می کنید .وقتی گلی را در باغچه ی خانه همراه پدرتان می کارید ،برای این که همیشه شاداب و زیبا بماند ،باید همواره آن را آبیاری کنید.اگرازگل مراقبت نکنید زود پژمرده می شود.و زیبایی خود را ازدست می دهد.

با مرور مطالب درسی،ازفراموشی آن ها جلوگیری می کنیدو آن ها را بهتر می فهمید.تا کنون چند بار مسیر خانه تا مدرسه را پیموده اید؟شما در سال حد اقل دویست بار این مسیر را طی می کنیدو همچنین باعث شده که بتوانید با سرعت و تسلط زیاد کوچه ها و خیابان ها راپشت سر بگذاریدو به خانه برسید.آیا ممکن است در چنین مسیری گم شوید؟بار های اول که از خانه به مدرسه می رفتید برایتان دشوار بود و حتما باید پدر و مادر با یکی از نزدیکان همراهی تان می کرد.اما آن قدر این مسیر را رفته اید،برایتان آسان شده است تا آن جا که چشم بسته می توانید راه را پیدا کنید.

ممکن است از خود بپرسید"چگونه باید یک درس را مرور کنم؟آیا مرور درس ها ،روشی خاصی دارد؟هر درس را باید در چه زمانی مرور کرد؟"پاسخ این سوال را در سفره ی توصیه ها بیابید.

الف:وقتی برای اولین بار مطلبی را می خوانید ،سعی کنید نکات مهم آن را یاداشت کنید و یا زیر آن ها خط بکشید.یاد داشت برداری و مشخص کردن نکته های مهم،باعث می شود بتوانید مطالب را در بارهای سریع تر و با دقت بیش تر مرور کنید.

ب:یک روز بعد از خواندن درس ،دوباره آن را مرور کنید.این بار ضمن خواندن متن به نکات مهم توجه کنید ،سوال های درون متن را پاسخ دهید و تمرین های دوره ای را حل کنید.

پ:اگر می خواهید مطالبی را که خوانده اید فراموش نکنید،یک هفته بعد دوباره آن ها را مرور کنید.این بار باید دوباره تمامی متن را مرور کنید و نکات مهمی را که فراموش کرده اید ،علامت بزنید و یا یا داشت کنید .می توانید بار دیگر به سراغ سوال هاو تمرین های دشوار درس بروید و آن ها را نیز حل کنید.

ت:به همین ترتیب این روند را برای دو هفته بعد،یک ماه و سه ماه بعد انجام دهید.مرور مطالب ،زمان بسیار کمی از شما می گیردو خسته کننده نیست.

سباستین لایتنرو جعبه سحر آمیز

سباستین لایتنر،دانشمند آلمانی (یا اتریشی)،در دهه هفتاد میلادی زندگی می کرد.او برای این که بتواند مشکل فراموشی را حل کند،جعبه ای سحر آمیز ساخت که بعد ها به جعبه یادگیری لایتنر مشهور شد.در جعبه یادگیری لایتنر،بچه ها از کارت هایی برای یادگیری و به خاطر سپاری اطلاعات استفاده می کنند. آن ها ابتدا مسائل و لغت ها را در یک سوی کارت می نویسند و در طرف دیگر پاسخ سوال و یا معنی لغت را یاد داشت می کنند,سپس از یک قوطی در باز ،که از پنج قسمت تشکیل شده برای یادگیری بهره می گیرند.

جعبه یادگیری لایتنر وسیله ای جذاب برای یادگیری است که ساخت آن بسیار اسان است برای این که بتوانید یک جعبه یادگیری لایتنر بسازید از پدر ،برادر خود کمک بگیرید .برای درست کردن کارت ها ،به دسته ای کاغذ کوچک در ابعاد تقریبی 10×5 نیاز است با برش یک کاغذ a4   معمولی می توان 12  کارت درست کرد .برای ساخت جعبه هم می توان از یک مقوا یا جعبه ی کفش و مقداری چسپ استفاده کرد.

مراحل کار:

1.روز اول

الف :تعدادی از برگه ها راتکمیل کنید؛

ب.پس از این که هر دو روی برگه را یک یا دوبار مرور کردید ،برگه ها را در خانه ی اول جعبه قرار دهید.

پ.می توانید هر روز ،ده پانزده یا تعداد بیشتری برگه را آماده کنید.شاید در بعضی روز ها هم برگه ای تهیه نکنید .

2-روز دوم :

الف.ابتدا برگه هایی را که روز قبل تهیه کرده بودید،از خانه اول بردارید؛

ب.سوالات را از روی برگه بخوانید و سعی کنید جواب ها را به خاطر بیاورید ؛آن هایی را که بلد نبودید،دوباره در خانه ی اول قرار دهید و آن هایی را که بلد بودید ،به خانه دوم منتقل کنید.

پ.پشت این برگه های خانه دوم کاغذی رنگی با ارتفاع بیشتر قرار دهید .

ت.در پایان برگه هایی که در روز دوم برای اولین بار تهیه کرده اید در خانه اول قرار دهید.

3-روز سوم .

الف .به برگه های خانه دوم دست نزنید زیرا خانه دوم هنوز تکمیل نشده است و ظرفیت دو گروه برگه را دارد .

ب.پس باز هم از برگه های خانه اول شروع کنید و برگه هایی را که جواب سوالاتشان را می دانید به خانه دوم منتقل کنید .و در پشت کاغذ رنگی قرار دهید تا این برگه ها با برگه های روز گذشته مخلوط نشود .

پ.برگه هایی که پاسخ شان را نمی دانید به همراه برگه های جدید که امروز تهیه کرده اید در خانه اول قرار دهید.

4- روز چهارم

الف .ابتدا از خانه دوم شروع کنید زیرا خانه دوم ظرفیت دو گروه برگه را دارد و ظرفیت آن در روز قبل تکمیل شده است ولی فقط برگه های ردیف جلوتر را بردارید (یعنی برگه هایی که جلوی کاغذ رنگی قرار دارند )سوالات روی این برگه ها را مطالعه کنید.و اگر به آن ها جواب درست دادید برگه ها را داخل خانه سوم و در ابتدای آن قرار دهید.و پشت این برگه ها کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار دهید .تا فاصله گذاری مشخص شود ضمنا برگه های با قی مانده در خانه دوم را جلوتر ببرید و کاغذ رنگی را پشت این برگه ها بگذارید.

ب.به خانه اول برگردید .و برگه های آن را برداریدو آن هایی را که بلد هستید در خانه دوم و پشت کاغذ رنگی قرار دهید.

پ.برگه هایی را که پاسخ آن ها  را نمی دانید و برگه های جدیدی که تهیه کرده اید در خانه اول بگذارید .

5-خانه سوم برای چهار گروه برگه در نظر گرفته شده و باید چهار روز صبر کنید .تا این قسمت تکمیل  شود البته هر روز پس از ورود برگه ها از خانه دوم به خانه سوم پشت این برگه های کاغذی رنگی بگذاریدتا قسمت سوم هم به تدریج و پس از چهار روز تکمیل شود .

6-خانه چهارم برای 8  گروه برگه جا دارد و هشت روز پس از ورود اولین برگه ها پر خواهد شد خانه 5 برای 15 گروه برگه جا دارد و این قسمت 16روز پس از ورود اولین برگه ها تکمیل می شود .یعنی اگر شما در کارتان وقفه ای نیندازید 30روز طول خواهد کشید تا هر 5 قسمت جعبه لایتنر کامل شود. توجه داشته باشید که بین هر دو گروه برگه کاغذ رنگی با ارتفاع  بیشتر قرار دهید تا برگه های مربوط به روز های مختلف با یکدیگر مخلوط نشوند.از روز سی و یکم به تدریج برگه ها را از داخل جعبه خارج و بایگانی کنید زیرا پس از 5بار تکرار موفقیت آمیز هر برگه در زمان های متفاوت می توانید مطمئن باشید که آن موضوع را برای همیشه فرا گرفته اید و هیج گاه آن را فراموش نخواهید کرد .

به این  ترتیب شما با روشی که شبیه بازی انفرادی است در اوقات فراغت می توانید با کمترین میزان اتلاف وقت آنچه را که یادگیری اش برای تان مشکل تر است بیشتر تکرار کنید و زود تر برای همیشه به خاطر بسپارید و آنچه را زود تر یاد می گیرید فقط با 5بار تکرار برای همیشه فرا بگیرید.

نکته مهم:در هر مرحله که نتوانستید به سوال یک برگه جواب دهید باید آن را به اولین خانه برگردانید .

v   یادداشت برداری

وقتی می خواهید چیزی را به خاطر بسپارید آن را نقاشی کنید.نقاشی به شما کمک کندآن چه را در ذهن دارید روی کاغذ بیاورید؛مثلا فرض کنید در کشتی بزرگی بر روی آب شناور هستید،باد خنکی می وزد و خورشید در حال غروب کردن است .شما این صحنه را سریع نقاشی کنیدتا بتوانید مدت ها خاطرات این صحنه ی زیبا را زنده نگه دارید.

یاداشت برداری مانند نقاشی به شما کمک می کند آن چه را که می بینید و می خوانید ماندگار و از فراموشی سریع آن ها جلوگیری کند .اگر نکات مهم هر درس به زبان خودتان یادداشت کنیدمتوجه می شوید که مطالب را خیلی بهتر یاد می گیرید و بعدها برای مرور درس ها به یاد داشت هایتان مراجعه می کنید .

الف >در یاداشت برداری نکته های مهم را جداکنید و بنویسید.

ب>یاداداشت برداری با رونویسی تفاوت می کند شما باید آن چه را می خوانید به صورت ساده و به زبان خودتان بنویسید .

پ<معمولا وقتی موضوعی را برای بار اول می خوانید همه نکته ها و جمله ها مهم به نظر می رسد سعی کنید یادداشت برداری را در مطالعه های بعدی انجام دهیدتا حجم یادداشت های شما زیاد نشود .و برای مرور آن ها به دردسر نیفتید .

ت>سعی کنید در هر مرور یاداشت های خود را ویرایش و مرتب کنید

الکساندر گراهام بل و یاداشت هایش

وی در سال 1847م در اسکاتلند متولد شد او ابتدا در دوران کودکی به مدرسه رفت  ولی پس از چند سالی مدرسه را رها کرد و ادامه آموزش خود را نزد پدر و پدر بزرگش گذراند پدر و پدربزرگ او هر دو بر روی اصلاح گفتار و آموزش نا شنوایان کار می کردند وی نیز به این امر بسیار علاقمند بود و توانست بعد ها روش های جدیدی برای آموزش کودکان ناشنوا ابداع کند .اوهمچنین تلاش کرد وسیله ای برای آموزش ناشنوایان اختراع کند که در این راه با شکست مواجه شد.اوآزمایش های بسیاری انجام داد و هفته ها و ماه های بسیاری را در رویا ی کمک به ناشنوایان سپری کرد ولی نتوانست دستگاه مورد نظر خود را بسازد

الکساندر پس از شکست در ساخت وسیله مورد نظربه بررسی یادداشت هایش پرداخت و بر اساس نتایج تجربیات به آزماش های جدیدی دست زدکه نتیجه آن ها اختراع بزرگی بود اوموفق شد برای اولین بار صدا را از فاصله دور منتقل کند .تلفن ،اختراع بی نظیر بود .که اوبه بشریت هدیه کرد او همواره به یاداشت بردای اعتقاد داشت .و هرآنچه که می خواند و یا آزمایش می کرد در یادادشت هایش ثبت می کرداکنون یاداشت های او نزد خانواده اش نگه داری می شود.او در نگارش مطالب بسیار نکته سنج بود و سعی می کرد هرآنچه را که انجام می دهد بنویسد و یا با شکل های دقیق آن را نشان دهد.او تمامی عمر خود را صرف ناشنوایان کرد و حتی با همسری ناشنوا ازدواج کرد.وی سرانجام در 1922م.در کانادا در گذشت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

تقدیم به پسر عزیزم سروش
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزشی ریاضی و علوم راهنمایی و آدرس samaneh7.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 6
بازدید کل : 113
تعداد مطالب : 14
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1